2022-06-21 08:10Nyheter

Intressanta panelsamtal i Almedalen

Svea Vind Offshore bjuder in till panelsamtal ledda av Niclas Sigholm, vd på Sigholm Tech och känd från Energistrategipodden. Seminarierna är öppna för alla, föranmälan krävs för Energiminglet. Svea Vind Offshore bjuder in till panelsamtal ledda av Niclas Sigholm, vd på Sigholm Tech och känd från Energistrategipodden. Seminarierna är öppna för alla, föranmälan krävs för Energiminglet.

Svea Vind Offshore vill bana väg för omställning, fler gröna jobb och en positiv samhällsutveckling. Vi bjuder därför in till intressanta panelsamtal och Energimingel i Almedalen måndagen den 4 juli.

• 4 juli kl 13.30 – 14.30 Panelsamtal: Vindkraft vs. kärnkraft – är motsättningen nödvändig? Påverkar säkerhetsläget vägval?

Ryssland finansierar kriget i Ukraina genom att sälja naturgas till Europa. Beroendet av fossil energi behöver minska och omställningen kräver stora tillskott av el från förnybara källor på kort tid. Energidebatten är het och vindkraften och kärnkraften ställs ofta mot varandra – men måste vi välja? Vad är sant och falskt i den politiserade debatten?  Plats: I trädgården på Strandgatan 22, öppet för alla.

Paneldeltagare: (uppdateras)

• Arman Teimouri, energipolitisk talesperson (L)

• Lorentz Tovatt, energipolitisk talesperson (MP)

• Göran Nyström, senior advisor, Ovako

• Lina Håkansdotter, vp and head of public affairs, H2 Green Steel

• Daniel Badman, vd Svensk Vindenergi

• Karin Boman Röding, ansvarig public affairs, Uniper Sverige

• 4 juli kl 15.00 – 16.00 Panelsamtal: Det gröna industriundret – hur får vi hela Sverige med på tåget? Hur hänger industri, jobb och el ihop?

EU:s klimatlag kräver 55% utsläppsminskning och Sverige har satt mål om klimatneutralitet 2045. Industrins omställning och elektrifieringen kräver billig, förnybar el och skapar samtidigt tiotusentals nya arbetstillfällen. Norra Sverige kan visa vägen i den gröna vågen av nya industrier men har hela Sverige det som krävs för att inte missa tåget? Plats: I trädgården på Strandgatan 22, öppet för alla.

Paneldeltagare: (uppdateras)

• Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare

• Kristina Snitt, vd Mellansvenska Handelskammaren

• Fredrik Hansson, kommunstyrelsens vice ordförande/kommunalråd Luleå kommun (S)

• Håkan Jönsson, vd Gävle Energi

• Göran Nyström, senior advisor Ovako

• Inga-Kerstin Eriksson, Kommunalråd (C), Lunds kommun

• Bo Höglander, gruppledare (C), Oxelösunds kommun

• 4 juli kl 20.00 – 22.00 Energimingel med levande musik

Vi bjuder in till ett härligt energimingel med musik med livebandet Planitors. Servering av dryck och snacks. Åldersgräns 18 år. Plats: I trädgården på Strandgatan 22, endast föranmälda deltagare, begränsat antal platser.

Varmt välkommen!
Team Svea Vind Offshore