2023-06-07 08:00Pressmeddelande

Större samhällsnytta om samarbete sker mellan Skyborn Renewables och Svea Vind Offshore

Helena Nordholm, Projektchef på Svea Vind Offshore. Foto: Jezzica SunmoHelena Nordholm, Projektchef på Svea Vind Offshore. Foto: Jezzica Sunmo

Idag inleds förhandlingen i Mark- och miljödomstolen för Skyborn Renewables projekt Storgrundet. Svea Vind Offshore, som arbetat med projektutveckling i området sedan 2015, deltar i förhandlingarna då konkurrens om ett delområde råder. Svea Vind Offshore bjuder in Skyborn Renewables till samarbete eftersom störst samhällsnytta genereras om två havsvindparker kan etableras istället för en.

Vi vill samarbeta för samhällets bästa! Att gå framåt tillsammans gynnar regionen eftersom det ger mer förnybar el. Sverige behöver dubbelt så mycket el som idag inom bara 20 år och Gävleborgsregionens industriföretag står inför elbrist redan 2025, det är bråttom på riktigt, säger Helena Nordholm, Projektchef på Svea Vind Offshore.

Samverkan mellan företagen skulle ge ett större tillskott av förnybar el än om enbart en havsbaserad vindpark byggs. Mer förnybar el möjliggör regional utveckling, omställning och elektrifiering av industri och transportsektor. Samarbetet skulle gynna båda parter genom samordningseffekter i exempelvis upphandling, nätanslutning, drift- och underhåll.

För oss är samarbete en självklar del av omställningen till ett hållbart samhälle eftersom det accelererar utbyggnaden av förnybar elproduktion och skapar synergier. Vi har mycket positiva erfarenheter av att samarbeta med andra branschkollegor och hoppas på samverkan även här, avslutar Helena Nordholm.

Bakgrund
Svea Vind Offshores havsbaserade vindpark Utposten 2 genomgick huvudförhandling i augusti 2022. Stoab (dotterbolag till Skyborn Renewables) yrkade på avvisning då företaget inte ansåg sig ha blivit inbjudna till samråd på korrekt sätt. Ansökan avvisades av domstolen i oktober 2022. Avvisningsbeslutet överklagades av Svea Vind Offshore. I januari 2023 erhölls prövningstillstånd för överklagandet från Mark- och miljööverdomstolen. Parallellt med att ärendet handläggs av Mark- och miljööverdomstolen har Svea Vind Offshore inlämnat en ny ansökan till Mark- och miljödomstolen för Utposten 2.

Svea Vind Offshore har arbetat med projektutveckling i området för Utposten 2 sedan 2015. År 2020 aviserade Skyborn Renewables att man utökat projektområdet för Storgrundet så att området delvis överlappar Utposten 2 och konkurrens om samma vattenområde har därför uppstått. En jämförelse mellan projekten i det område som överlappas visar att Svea Vind Offshores projekt kommer att generera en större elproduktion, varför det ur allmän synpunkt och sett till rådande elbehov blir mer fördelaktigt för samhället om Svea Vind Offshore får fortsätta att utveckla denna del. Svea Vind Offshore deltar i förhandlingen om projekt Storgrundet den 7 - 9 juni 2023.