2022-07-03 08:10Pressmeddelande

Svea Vind Offshore är ett av energibranschens mest jämställda företag

Svea Vind Offshore klättrar från vara på plats 5 till plats 3 i Kraftkvinnornas jämställdhetsundersökning, på bilden syns medgrundarna Maria Brolin och Mattias Wärn. Svea Vind Offshore klättrar från vara på plats 5 till plats 3 i Kraftkvinnornas jämställdhetsundersökning, på bilden syns medgrundarna Maria Brolin och Mattias Wärn.

I Kraftkvinnornas senaste undersökning om jämställdheten i energibranschen placerar sig Svea Vind Offshore på tredje plats, som ett av energibranschens mest jämställda företag.

Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda de 284 energibolagen i Sverige är. I sin rapport pekar Kraftkvinnorna på ett stort behov av fortsatt jämställdhetsarbete och inkludering i branschen, både på bolags- och styrelsenivå. Det anses särskilt viktigt med tanke på den pågående energiomställningen, vilket ställer stora krav på innovationskraft och kompetensförsörjning.

I undersökningen presenterar Kraftkvinnorna en lista över energibranschens mest jämställda företag, utifrån andelen kvinnor och män bland företagens medarbetare, styrelse och ledning. Svea Vind Offshore placerar sig på tredje plats i undersökningen, som ett av energibranschens mest jämställda företag.

- Svea Vind Offshore arbetar aktivt med jämställdhet. Vi har en jämn könsbalans i både styrelse och ledning samt bland våra medarbetare. Som företag verkar vi i en traditionellt mansdominerad bransch. Vårt jämställdhetsarbete är därför ett viktigt sätt för oss bryta ny mark och bidra med nya perspektiv i den pågående energiomställningen, säger Maria Brolin, styrelseordförande i Svea Vind Offshore.

På Svea Vind Offshore arbetar 14 medarbetare, varav 8 är kvinnor. Styrelsen består av hälften kvinnor och hälften män. Kraftkvinnornas undersökning visar att andelen kvinnor i genomsnitt är 25 procent i svenska energiföretag, i företagens styrelser är andelen kvinnor 23 procent.

Läs gärna Kraftkvinnornas jämställdhetsrapport för 2022 här

Om kraftkvinnorna

Kraftkvinnorna är en förening och ett nätverk som bildades 2015 med syfte att synliggöra och lyfta kompetenta kvinnor i energibranschen och samtidigt motverka bilden av att det är brist på erfarna kvinnor i branschen. De har som uttalat mål att öka andelen kvinnor i ledningsgrupper och styrelser i energisektorns bolag och organisationer.