2022-11-23 09:00Pressmeddelande

Svea Vind Offshore förlänger samarbetet som utvecklingspartner till Brynäs IF

Jakob Westerlund, Regional utvecklingsansvarig Brynäs IF, Eva Vitell, vd Svea Vind Offsore, Ann-Helen Persson, Ansvarig samhällskontakter, informations- och samverkansprocesser Svea Vind Offshore, Håkan Svedman, Klubbdirektör Brynäs IF. Jakob Westerlund, Regional utvecklingsansvarig Brynäs IF, Eva Vitell, vd Svea Vind Offsore, Ann-Helen Persson, Ansvarig samhällskontakter, informations- och samverkansprocesser Svea Vind Offshore, Håkan Svedman, Klubbdirektör Brynäs IF.

I början av 2018 beslutade Brynäs IF att göra en långsiktig investering och nysatsning på damverksamheten. Med sin starka position inom svensk hockey har Brynäs IF möjligheten att vara en stor drivkraft i arbetet för en mer jämställd hållbar idrottsvärld. Nu har Svea Vind Offshore, föreningens första utvecklingspartner, förlängt avtalet med föreningen.

Sedan 2014 har Brynäs IF:s huvud- och officiella partners investerat i hållbar utveckling för barn och unga, främst via sina partnerskap till föreningen i och med satsningen som katalyseras genom En bra start. De senaste åren har samma företag också drivit på och arbetat för att skapa jämställd utveckling i Brynäs IF under namnet Jämställdhetsresan. En del i den utvecklingen såg Sverige resultat av den gångna säsongen med en finalplats i SDHL, trippla publikrekord i SDHL och ett rekordantal i ishockeyspelande tjejer i föreningen. Nu har Svea Vind Offshore, som varit med från starten av Jämställdhetsresan, valt att förlänga sitt avtal som utvecklingspartner till Brynäs IF.

– Att arbeta nära föreningar och organisationer som har hållbarhet och jämställdhet som viktiga beståndsdelar i sin verksamhet känns naturligt för oss. Vi har tagit ställning som en aktiv part i Brynäs IF:s jämställdhetsarbete och det är viktigt för oss att se konkreta effekter genom partnerskapet för barn, unga, jämställdhet och för klimatet. Samarbetet med Brynäs ligger helt i linje med hur vi på Svea Vind Offshore vill verka i de lokalsamhällen där vi realiserar våra projekt inom havsbaserad vindkraft och vätgas, säger Eva Vitell, VD på Svea Vind Offshore.

De två senaste säsongerna har föreningen intensifierat arbetet med initiativet Jämställdhetsresan och inför innevarande säsong etablerades bland annat ett damjuniorlag för första gången i Brynäs historia. Fler partners har valt att öka sitt engagemang för att utmana etablerade normer och attityder och på så sätt stärka det jämställdhetsarbete som drivs av föreningen Brynäs IF:s två största partnernivåer, huvudpartners och officiella partners, har varit med och format konceptet Jämställdhetsresan och är genom sin position också de partners som är med och driver effektmålen. De senaste två åren har föreningen möjliggjort nivån under, som kallas utvecklingspartner.

– Vi är tacksamma för den investering Svea Vind Offshore gör tillsammans med oss. Dels genom det direkta ekonomiska stödet men också genom deras branschexpertis i omställningsarbetet. Det finns många likheter i arbetet som idrotten vill driva för sin jämställdhetsutveckling, säger Jakob Westerlund, Brynäs IF, och fortsätter:

– Brynäs IF hör hemma i toppen av tabellen samtidigt som vi har en junior- och ungdomsverksamhet som stadigt lockar nya tjejer till föreningen. Tillsammans med partners som Svea Vind Offshore skapas också möjlighet att driva utvecklingen ännu hårdare för fler åskådare på läktaren, fler partnerskap och en attraktivare arenaupplevelse.

Brynäs IF ska skapa vinnare på och vid sidan av isen. Ambitionen är att vara en jämställd och inkluderande förening vilket ska reflekteras på isen och på läktaren. Jämställdhetsresan ska leda till starkare ekonomi, förstärkt varumärke, fler supportrar och partners samt till att all hockeyverksamhet utförs på högsta möjliga nivå sett till både svensk och europeisk standard. Arbetet och utfallet ska också ha gjort Brynäs IF till en förebild för andra när det kommer till inkludering och jämställdhet, nationellt som internationellt.

- Hela vårt team känner ett starkt engagemang för hållbar utveckling för barn och unga. Därför är våra medarbetare extra stolta över att vidareutveckla partnerskapet med Brynäs IF:s och satsningen Jämställdhetsresan, avslutar Eva Vitell.