2024-01-17 15:31Pressmeddelande

Energibranschens mest jämställda företag

Enligt Kraftkvinnornas gröna lista är Svea Vind Offshore energibranschens mest jämställda energibolag tillsammans med Svenska Kraftnät. Svea Vind Offshore får toppoäng i rapporten, som görs för tredje året i rad, och som visar hur det står till med jämställdheten i energibranschen.

Vi är otroligt stolta och glada över detta erkännande. Vårt fokus har alltid varit att hitta rätt kompetens oavsett kön och vi upplever att det finns många kompetenta kvinnor som är väldigt engagerade i klimatfrågan och som vill arbeta med omställningen på riktigt, säger Helena Nordholm, projektchef på Svea Vind Offshore.

Svea Vind Offshore har legat i topp alla tre år som listan sammanställts. Enligt Kraftkvinnornas ordförande Karin Jönsson går trenden i övrigt åt fel håll i energibranschen. Det var 290 företag ingick i granskningen, som är baserad på offentliga data från SCB och företagen själva.

Läs hela nyheten hos Tidningen Energi

Vi bidrar med vindkraft och vätgas i omställningen till ett hållbart Sverige. Svea Vind Offshores ambition är att bidra till att göra Sverige hållbart – kanske det första fossilfria landet i världen. Ett grönt Sverige har potential att visa vägen till en klimatneutral värld samtidigt som vi utvecklar nya grenar av näringslivet.